Norske flysikkerhetsresultater 2024
Norske flysikkerhetsresultater 2024 er publisert! Luftfartstilsynet setter stor pris på å kunne dele denne informasjonen med alle som har en interesse for luftfart.
Norske flysikkerhetsresultater gir en samlet oversikt over sikkerheten i norsk luftfart i 2024, i hovedsak basert på rapporterte hendelser og ulykker. Rapporten består av to deler. Del en er en overordnet gjennomgang av sikkerhetstilstanden innen de ulike sektorene, og del to er en oversikt over sikkerhetstilrådinger fra Statens havarikommisjon (SHK).
Åpenhet gir innsikt
I 2024 mottok Luftfartstilsynet et historisk høyt antall rapporter. Majoriteten av økningen skyldes en avklaring mellom Luftfartstilsynet og Avinor som gjør at vi nå mottar rapporter om farlig gods plukket ut av innsjekket bagasje før denne blir lastet på flyet. I tillegg fortsetter vi å se en økning av rapporterte tilfeller med GNSS-forstyrrelser, uregjerlige passasjerer, droner og fatigue.
De rapporterte tilfellene Luftfartstilsynet mottar fordeler seg ikke jevnt over sektorene i norsk luftfart. Rapporteringsgraden er klart høyest i forbindelse med ruteflyging. I de øvrige sektorene er rapporteringsnivået betydelig lavere. Et høyt antall rapporter tolkes ikke som et tegn på lav sikkerhet, men som uttrykk for en moden og åpen sikkerhetskultur.
Sikkerhet i tall
Nytt i Norske flysikkerhetsresultater 2024 er at utvalgte Safety Performance Indicators (SPI-er) for hver sektor er inkludert i rapporten. Disse skal Luftfartstilsynet bruke til å overvåke utviklingen over tid og målrette det forebyggende sikkerhetsarbeidet i tråd med internasjonale standarder.
Totalt ble det rapportert tolv ulykker i norsk luftfart i 2024 – en økning fra de to foregående årene. Ni av disse skjedde i forbindelse med privatflyging, som har lavere sikkerhetsnivå enn kommersiell luftfart grunnet ulike betingelser for operasjon. To av ulykkene i 2024 hadde fatale utfall: én under SAR-trening med helikopter i nattforhold, og én der et mikrofly mistet høyde og havarerte.