Hopp til innhold

ASW25: Trening og kompetanse fylte salen

Aviation Safety Week 2025
Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

Over 150 engasjerte deltakere fylte salen da Luftfartstilsynet arrangerte konferansedagen under Aviation Safety Week 2025 på Gardermoen. 

Konferansen ble åpnet av Wenche Olsen og Inger Hilde Wigen fra Luftfartstilsynet.
– Tema i år er valgt etter tilbakemeldinger fra fjorårets deltakere. Vi har lyttet og satt sammen et program som både reflekterer utviklingen i bransjen og det vi ser ute på tilsyn, sa Wigen.

Wenche Olsen understreket at formålet var å gi rom for refleksjon, inspirasjon og faglig utvikling – og å styrke samarbeidet om sikkerhet i en luftfart i endring.

– Behovet for trygghet og fokus på menneskelige faktorer er uendret, la Wigen til.

Trening, kompetanse og sikkerhet

Morten Hannevik, flyoperativ inspektør og pilot på langruter, snakket om betydningen av trening.

Morten Hannevik
Morten Hannevik. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

– Jo mer du trener, jo mindre kapasitet bruker du på de dagligdagse oppgavene. Og jo mer du lærer, jo mer forstår du at du ikke kan, sa han, og oppfordret til å trene også på det man ikke er best på.

Line Stensby Bogan fra Statens havarikommisjon trakk frem verdien av uavhengighet og evnen til å heve blikket.

Line Stensby Bogan
Line Stensby Bogan. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

– Vi må se på systemet bak og spørre hva som kan læres. Riktig trening handler om å utvide kapasiteten – og om å gjøre simuleringene så realistiske som mulig, sa hun.

Data, rapportering og fremtidens sikkerhet

Kristine Anda fra Luftfartstilsynet presenterte hvordan rapporteringssystemet for hendelser fungerer i Norge.

Hun fortalte at Luftfartstilsynet snart lanserer nye digitale dashboards på sine nettsider, og at flysikkerhetsplanen er oppdatert.

Kristine Anda
Kristine Anda. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

– Som myndighet må vi følge utviklingen, oppdage farer før de materialiseres og sørge for at innovasjon skjer trygt, sa Anda.

Flere deltakere delte sine inntrykk

Hedvig Dyrstad
Hedvig Dyrstad (Widerøe): – Jeg er her for påfyll og inspirasjon. Programmet svarer til forventningene, og vi er flere fra Widerøe her i dag. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet
Knut Blaker og Juan Villar Moya
 Knut Blaker og Juan Villar Moya (Norwegian), instruktører ved teknisk avdeling: – Denne dagen kunne ikke ha passet bedre for oss! Vi jobber med nettopp trening og læring og får både inspirasjon og nye kontakter. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet
Torbjørg Gåsland
Torbjørg Gåsland (Statens havarikommisjon): – En interessant fagdag, og så er det skikkelig fint å møte folk man ellers bare har digital kontakt med. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet
Wenche Olsen
– Den fulle salen viser at dette er et tema mange brenner for, sa Wenche Olsen. Jeg er også glad for at vi har fått så mange ulike perspektiver i løpet av dagen. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

Prestasjonskultur og menneskelige faktorer

Bjørn Mannsverk, tidligere jagerflyger og prestasjonscoach for blant annet Bodø/Glimt, holdt et engasjerende innlegg om bærekraftig prestasjonskultur.

Bjørn Mannsverk
Bjørn Mannsverk. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

– Du blir god på det du trener på. Det handler om å bruke styrkene, forbedre seg litt hver dag, og dele læring raskt, sa han.

Mannsverk trakk paralleller mellom militær trening og organisasjonsutvikling:
– «Train as you intend to fight» – tren slik du har tenkt å prestere.

Doing the right things right

Ray Reagan tok for seg hvordan evaluering og måling av prestasjon bidrar til å gjøre «de riktige tingene riktig».
Han understreket at robusthet og motstandskraft handler om å gjøre ting rett – og å tenke rett.

Ray Reagan
Ray Reagan. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

Mennesket i sentrum – også for ubemannet luftfart

Max Scheck fra European Cockpit Association (ECA) delte perspektiver fra den ubemannede luftfarten.

Max Scheck
Max Scheck. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

– Vi må bygge systemene rundt menneskene. Mennesker er fortsatt sentrale, også i en tid med KI og automatisering, sa Scheck.

Forskning og læring fra det normale

Konferansen ble avsluttet med Endre Berntzen fra Widerøe, som hadde dagens sprekeste tittel: Overtro, hjemmebrent og verdens beste piloter.

Endre Berntzen
Endre Berntzen. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet

– Vi lærer fra de normale operasjonene.

Berntzen viste hvordan Widerøe analyserer over 100 000 flygninger i året for å lære og forbedre sikkerheten.

Konferansier Finn Owen Meling loste oss trygt og godt gjennom dagen, og oppfordret til slutt alle til å ta i bruk og dele inspirasjon og kunnskap fra dagen.

Finn Owen Meling
Finn Owen Meling. Foto: Eirik Nilsen / Luftfartstilsynet
Sist oppdatert: 17.11.2025