Regelverk om rapportering av luftfartshendelser
Europaparlaments- og rådsforordning nr. 376/2014 om varsling, rapportering og undersøkelse av ulykker og hendelser i luftfarten, trådte i kraft i Norge 1. juli 2016.
Alle organisasjonene som har egne ansatte eller innleid personell med krav til å rapportere luftfartshendelser skal drive et internt system med mottak av rapporter, analyse av informasjonen, samt oppfølging av enkelthendelser og risiko som avdekkes i dette arbeidet. Disse funksjonene som følger av forordningen bygger på interne systemer for risikostyring (SMS, safety management system) og kvalitetsstyring og skal bidra til fortsatt modning av etablerte prosesser i sikkerhetsarbeidet.
Relevant regelverk
- Luftfartsloven kapittel XII
- Rapporteringsforskriften BSL A 1-3
- Easy Access Rules for Occurrence Reporting (Regulation (EU) No 376/2014)
- Rapporteringsforordningen
- Forordning som fastsetter en liste over rapporteringspliktige luftfartsulykker og –hendelser
- EASA Guidance material Regulation (EU) NO 376/2014
Om rapporteringsforordningen
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 376/2014 av 3. april 2014 om rapportering, analysering og oppfølging av tilfeller innen sivil luftfart mv. (rapporteringsforordningen, R376) trådte i kraft i EU 15. november 2015.
Gjennomføring av den nye rapporteringsforordningen har ført til endringer i luftfartsloven kapittel XII – Varsling, rapportering og undersøkelse av luftfartsulykker og luftfartshendelser m.m. Lovendringen trådte i kraft 1. juli 2016.
I tillegg til nødvendige endringer i luftfartsloven kapittel XII, er tidligere forskrift 8. desember 2006 nr. 1393 om varslings- og rapporteringsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser mv (BSL A 1-3) erstattet med ny forskrift om forskrift om varslings- og rapporteringsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser. Det materielle innholdet i tidligere BSL A 1-3 er i hovedsak erstattet av nytt felleseuropeisk regelverk gjennom Kommisjonsforordning (EU) 2015/1018 som gir utfyllende bestemmelser til forordning (EU) nr. 376/2104.
Ny forskrift om varslings- og rapporteringsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser viderefører varslingsreglene fra BSL A 1-3, egen virkeområdebestemmelse for bakkepersonell på helikopterdekk og bestemmelse om rapporteringsplikt for fartøysjef for luftfartøy som nevnt i forordning (EF) nr. 216/2008 vedlegg II rapporteringsplikt. For ubemannede luftfartøy (droner) som ikke er sertifisert, er det likevel kun rapporteringsplikt dersom luftfartsulykken eller luftfartshendelsen, eller annet sikkerhetsrelatert tilfelle, resulterte i fatal eller alvorlig personskade eller et annet luftfartøy enn det ubemannede luftfartøyet var involvert. Forskriften trådte i kraft 1. juli 2016.
Ta gjerne kontakt med Luftfartstilsynet ved eventuelle spørsmål.
Kontakt Luftfartstilsynet
- E-post: postmottak@caa.no
- Postadresse: Postboks 243, 8001 Bodø
- Besøksadresse: Sjøgata 45–47, 8006 Bodø
-
Sentralbord:
09:00–11:00 og 12:00–15:00 alle hverdager
- Beredskapstelefon (ved ekstraordinære ulykker og hendelser):