Hopp til innhold

ICAOs tilfellekategorier

Her finner du en tabell med oversikt over ICAOs tilfellekategorier. Disse brukes i forbindelse med statistikk og analyse av luftfartshendelser.

Tilfellekategori

Fullt navn på tilfellekategori

Beskrivelse av tilfellekategori

ADRM

Aerodrome

Tilfeller som involverer design, service eller funksjonalitet av en lufthavn

AMAN

Abrupt maneuvre

Tilsiktet manøvrering av et luftfartøy utført av pilot

ARC

Abnormal runway contact

Alle landinger eller avganger som involverer unormal kontakt med rullebanen

ATM

ATM/CNS

Tilfeller som involverer ATM (lufttrafikktjenesten), eller problemer med kommunikasjon, navigasjon eller overvåking (CNS)

BIRD

Birdstrike

Kollisjonen, eller nesten-kollisjon med fugler

CABIN

Cabin safety events

Diverse tilfeller i passasjerkabinen til CAT-fly

CFIT

Controlled flight into or towards terrain

Kollisjon eller nesten-kollisjon med terreng, vann eller hindrer i lufta, uten tegn på tap av kontroll

CTOL

Collision with obstacle(s) during take-off and landing

Kollisjon med hinder under avgang eller landing mens luftfartøyet er i lufta

EVAC

Evacuation

Tilfeller der enten personer ble skadet under en evakuering, der en unødvendig evakuering ble gjennomført, der utstyr relatert til evakuering ikke virket som tiltenkt, eller der evakuering påvirket til alvorligheten av tilfellet 

EXTL

External load related occurrences

Tilfeller som har skjedd i løpet av en flygning med underhengende last, eller som et resultat av en flygning med underhengende last

F-NI

Fire/smoke (non-impact)

Brann eller røyk i eller på luftfartøyet, i lufta eller på bakken, som ikke var resultat av et sammenstøt

F-POST

Fire/smoke (post-impact)

Brann/røyk som resultat av et sammenstøt

FUEL

Fuel related

Tilfeller der en eller flere motorer hadde redusert eller svekket kraft på grunn av manglende, forurenset eller feil drivstoff. Kategorien brukes også til tilfeller der det var høy risiko for at luftfartøyet skulle gå tom for drivstoff, uten at motorene faktisk ble svekket

GCOL

Ground collision

Kollisjon under taxing til eller fra en rullebane som er i bruk

GTOW

Glider towing related events

For tidlig, utilsiktet eller manglende slipp av luftfartøy i forbindelse med tauing i lufta. Kategorien inkluderer også sammenfiltring og tap av kontroll under tauing, eller sammenstøt med tauet luftfartøy eller vinsj

ICE

Icing

Dannelsen av snø, is, underkjølt regn, eller frost på luftfartøyets overflater som negativt påvirker kontroll av luftfartøyet eller dets ytelse

LALT

Low altitude operations

Kollisjon eller nesten-kollisjon med hinder, objekter eller terreng under en luftfartsoperasjon som foregår nært bakkenivå (ikke inkludert avgang og landing)

LOC-G

Loss of control – ground

Tap av kontroll over luftfartøyet på bakken

LOC-I

Loss of control – inflight

Tap av kontroll over luftfartøyet i lufta. Kategorien omfatter også avvik fra flyplan

LOLI

Loss of lifting conditions en-route

Landing før planlagt destinasjon for luftfartøy som er avhengig av statiske løft for å opprettholde høyde, i all hovedsak seilfly, glidere, paraglidere, luftballonger og luftskip

MAC

Airprox/ACAS alert/loss of separation/(near) midair collisions

Forløpere til kollisjon mellom to (eller flere) luftfartøy (inkl. droner) i lufta. Dette inkluderer tilfeller av luftromsinntrengning, brudd på avstandskrav, og tilfeller som involverer trafikkvarslings- og kollisjonsunngåelsessystemet (Traffic collision avoidance system, TCAS) til luftfartøyet, blant flere. Faktisk kollisjoner mellom luftfartøy i lufta inngår også i kategorien

 

MED

Medical

Tilfeller der besetningsmedlemmer ikke har vært i stand til å utføre oppgavene sine på grunn av sykdom, og medisinske nødsituasjoner som følge av sykdom om bord i et luftfartøy. Kategorien omfatter ikke personskader

NAV

Navigations error

Tilfeller som involverer uriktig navigasjon av et luftfartøy på bakken eller i lufta

OTHR

Other

Alle tilfeller som ikke dekkes av en annen kategori. Fatigue legges per nå i denne kategorien

RAMP

Ground handling

Tilfeller under eller som et resultat av bakkehåndering

RE

Runway excursion

Tilfeller der et luftfartøy har kjørt ut av rullebanen under avgang eller landing

RI

Runway incursion – vehicle, aircraft or person

Tilstedeværelsen av et luftfartøy, et kjøretøy eller en person som ikke skal være der på en aktiv rullebane eller dens beskyttende områder, enten fordi noen har entret rullebanen uten gyldig klarering, eller fordi lufttrafikktjenesten feilaktig har klarert noen til å entre rullebanen

SCF-NP

System/component failure or malfunction (non-powerplant)

Feil på et luftfartøys systemer eller komponenter, utenom motoren

SCF-PP

Powerplant failure or malfunction

Motorrelatert feil på et luftfartøys systemer eller komponenter

SEC

Security related

Kriminelle/villede handlinger som resulterer i hendelser, eller kan resultere i ulykker

TURB

Turbulence encounter

Møte med turbulens i lufta. Kategorien inkluderer ikke turbulens som følge av vindskjær eller tordenstorm, disse kodes med WSTRW

UIMC

Unintended flight in IMC

Utilsiktet flyging inn i instrumentelle meteorologiske forhold. Kategorien brukes bare dersom tap av visuelle referansepunkt finner sted, og dersom piloten ikke er kvalifisert, eller luftfartøyet ikke egnet til å fly i instrumentelle meteorologiske forhold

UNK

Unknown or undetermined

Kategorien brukes dersom det ikke eksisterer nok informasjon om tilfellet til å plassere det i en annen kategori

USOS

Undershoot/overshoot

Kategorien brukes dersom et helikopter er borti bakken utenfor det designerte landingsområdet i forbindelse med landing, gjelder ikke nødlandinger

WILD

Collision wildlife

Kollisjon, nesten-kollisjon, eller unnvikende handling for å unngå kollisjon med dyreliv på en rullebane eller helikopterlandingsplass. Kategorien omfatter ikke kollisjon med fugler, da benyttes BIRD

WSTRW

Windshear or thunderstorm

Flyging inn i vindskjær, tordenstormer, hagl, lynnedslag og kraftig regn