ICAOs tilfellekategorier
Her finner du en tabell med oversikt over ICAOs tilfellekategorier. Disse brukes i forbindelse med statistikk og analyse av luftfartshendelser.
Tilfellekategori |
Fullt navn på tilfellekategori |
Beskrivelse av tilfellekategori |
ADRM |
Aerodrome |
Tilfeller som involverer design, service eller funksjonalitet av en lufthavn |
AMAN |
Abrupt maneuvre |
Tilsiktet manøvrering av et luftfartøy utført av pilot |
ARC |
Abnormal runway contact |
Alle landinger eller avganger som involverer unormal kontakt med rullebanen |
ATM |
ATM/CNS |
Tilfeller som involverer ATM (lufttrafikktjenesten), eller problemer med kommunikasjon, navigasjon eller overvåking (CNS) |
BIRD |
Birdstrike |
Kollisjonen, eller nesten-kollisjon med fugler |
CABIN |
Cabin safety events |
Diverse tilfeller i passasjerkabinen til CAT-fly |
CFIT |
Controlled flight into or towards terrain |
Kollisjon eller nesten-kollisjon med terreng, vann eller hindrer i lufta, uten tegn på tap av kontroll |
CTOL |
Collision with obstacle(s) during take-off and landing |
Kollisjon med hinder under avgang eller landing mens luftfartøyet er i lufta |
EVAC |
Evacuation |
Tilfeller der enten personer ble skadet under en evakuering, der en unødvendig evakuering ble gjennomført, der utstyr relatert til evakuering ikke virket som tiltenkt, eller der evakuering påvirket til alvorligheten av tilfellet |
EXTL |
External load related occurrences |
Tilfeller som har skjedd i løpet av en flygning med underhengende last, eller som et resultat av en flygning med underhengende last |
F-NI |
Fire/smoke (non-impact) |
Brann eller røyk i eller på luftfartøyet, i lufta eller på bakken, som ikke var resultat av et sammenstøt |
F-POST |
Fire/smoke (post-impact) |
Brann/røyk som resultat av et sammenstøt |
FUEL |
Fuel related |
Tilfeller der en eller flere motorer hadde redusert eller svekket kraft på grunn av manglende, forurenset eller feil drivstoff. Kategorien brukes også til tilfeller der det var høy risiko for at luftfartøyet skulle gå tom for drivstoff, uten at motorene faktisk ble svekket |
GCOL |
Ground collision |
Kollisjon under taxing til eller fra en rullebane som er i bruk |
GTOW |
Glider towing related events |
For tidlig, utilsiktet eller manglende slipp av luftfartøy i forbindelse med tauing i lufta. Kategorien inkluderer også sammenfiltring og tap av kontroll under tauing, eller sammenstøt med tauet luftfartøy eller vinsj |
ICE |
Icing |
Dannelsen av snø, is, underkjølt regn, eller frost på luftfartøyets overflater som negativt påvirker kontroll av luftfartøyet eller dets ytelse |
LALT |
Low altitude operations |
Kollisjon eller nesten-kollisjon med hinder, objekter eller terreng under en luftfartsoperasjon som foregår nært bakkenivå (ikke inkludert avgang og landing) |
LOC-G |
Loss of control – ground |
Tap av kontroll over luftfartøyet på bakken |
LOC-I |
Loss of control – inflight |
Tap av kontroll over luftfartøyet i lufta. Kategorien omfatter også avvik fra flyplan |
LOLI |
Loss of lifting conditions en-route |
Landing før planlagt destinasjon for luftfartøy som er avhengig av statiske løft for å opprettholde høyde, i all hovedsak seilfly, glidere, paraglidere, luftballonger og luftskip |
MAC |
Airprox/ACAS alert/loss of separation/(near) midair collisions |
Forløpere til kollisjon mellom to (eller flere) luftfartøy (inkl. droner) i lufta. Dette inkluderer tilfeller av luftromsinntrengning, brudd på avstandskrav, og tilfeller som involverer trafikkvarslings- og kollisjonsunngåelsessystemet (Traffic collision avoidance system, TCAS) til luftfartøyet, blant flere. Faktisk kollisjoner mellom luftfartøy i lufta inngår også i kategorien
|
MED |
Medical |
Tilfeller der besetningsmedlemmer ikke har vært i stand til å utføre oppgavene sine på grunn av sykdom, og medisinske nødsituasjoner som følge av sykdom om bord i et luftfartøy. Kategorien omfatter ikke personskader |
NAV |
Navigations error |
Tilfeller som involverer uriktig navigasjon av et luftfartøy på bakken eller i lufta |
OTHR |
Other |
Alle tilfeller som ikke dekkes av en annen kategori. Fatigue legges per nå i denne kategorien |
RAMP |
Ground handling |
Tilfeller under eller som et resultat av bakkehåndering |
RE |
Runway excursion |
Tilfeller der et luftfartøy har kjørt ut av rullebanen under avgang eller landing |
RI |
Runway incursion – vehicle, aircraft or person |
Tilstedeværelsen av et luftfartøy, et kjøretøy eller en person som ikke skal være der på en aktiv rullebane eller dens beskyttende områder, enten fordi noen har entret rullebanen uten gyldig klarering, eller fordi lufttrafikktjenesten feilaktig har klarert noen til å entre rullebanen |
SCF-NP |
System/component failure or malfunction (non-powerplant) |
Feil på et luftfartøys systemer eller komponenter, utenom motoren |
SCF-PP |
Powerplant failure or malfunction |
Motorrelatert feil på et luftfartøys systemer eller komponenter |
SEC |
Security related |
Kriminelle/villede handlinger som resulterer i hendelser, eller kan resultere i ulykker |
TURB |
Turbulence encounter |
Møte med turbulens i lufta. Kategorien inkluderer ikke turbulens som følge av vindskjær eller tordenstorm, disse kodes med WSTRW |
UIMC |
Unintended flight in IMC |
Utilsiktet flyging inn i instrumentelle meteorologiske forhold. Kategorien brukes bare dersom tap av visuelle referansepunkt finner sted, og dersom piloten ikke er kvalifisert, eller luftfartøyet ikke egnet til å fly i instrumentelle meteorologiske forhold |
UNK |
Unknown or undetermined |
Kategorien brukes dersom det ikke eksisterer nok informasjon om tilfellet til å plassere det i en annen kategori |
USOS |
Undershoot/overshoot |
Kategorien brukes dersom et helikopter er borti bakken utenfor det designerte landingsområdet i forbindelse med landing, gjelder ikke nødlandinger |
WILD |
Collision wildlife |
Kollisjon, nesten-kollisjon, eller unnvikende handling for å unngå kollisjon med dyreliv på en rullebane eller helikopterlandingsplass. Kategorien omfatter ikke kollisjon med fugler, da benyttes BIRD |
WSTRW |
Windshear or thunderstorm |
Flyging inn i vindskjær, tordenstormer, hagl, lynnedslag og kraftig regn |