Ordliste til Norske flysikkerhetsresultater
Her finner du en oversikt over ord og forklaringer som brukes i Norske flysikkerhetsresultater og ellers i forbindelse med statistikk og analyse av luftfartshendelser.
Ordliste
Ordliste |
Forklaring |
#flymodus-kampanjen |
#flymodus skal gjøre flyreisen tryggere for alle. Luftfartstilsynet og bransjen står sammen for å forebygge uregjerlig atferd og støtte ansatte bedre. |
Aktivitet |
Er enten antall flytimer eller antall landinger. |
Alvorlig hendelse |
Et luftfartstilfelle som etter forholdene med høy sannsynlighet kunne ha resultert i en ulykke. Det er kun resultatet av tilfellet som skiller en ulykke og en alvorlig hendelse. |
Air Operator Certificate (AOC) | Driftstillatelse for luftfartsselskap, dvs. en offisiell tillatelse som gis av luftfartsmyndighetene, som bekrefter at selskapet har den nødvendige faglige kompetansen og sikkerhetsrutiner for å drive kommersiell flytransport. |
Brudd på separasjonskrav (SMI: Separation Minima Infringement) | En situasjon der det ble for liten avstand mellom to luftfartøy, i strid med reglene for trygg avstand i lufta. |
Den europeiske flysikkerhetsplanen (EPAS: European Plan for Aviation Safety) | EASAs regionale sikkerhetsplan som fastsetter strategiske prioriteringer og risikoer for europeisk luftfart. Planen inneholder tiltak og anbefalinger for å redusere risiko og forbedre sikkerheten. |
Det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA: European Union Aviation Safety Agency) | EUs luftfartssikkerhetsbyrå, som jobber for å sikre trygge og harmoniserte regler for sivil luftfart i Europa. De utvikler regelverk, fører tilsyn og støtter medlemslandene i sikkerhetsarbeidet. |
Det norske flysikkerhetsprogrammet |
En beskrivelse av hva flysikkerhetsarbeidet på myndighetsnivå i Norge består av og hvordan et er organisert. Hensikten er å gi en bedre styring av flysikkerheten i Norge og forbedre sikkerheten. |
EU-kommisjonen | EUs utøvende organ som foreslår lover og sørger for at de blir fulgt. |
Fallvind | En kraftig luftstrøm som stuper ned fra skyene og kan skape farlige vindskift for luftfartøy, særlig i forbindelse med landing. |
Fatal ulykke | En ulykke som resulterte i at én eller flere personer omkom. |
Forløper | Hendelser eller observasjoner som kan indikere at en sikkerhetsrisiko er i ferd med å utvikle seg – før noe alvorlig skjer. Ved å fange opp slike tegn tidlig, kan man sette inn tiltak og forhindre ulykker. |
Global Action Plan for the Prevention of Runway Excursions (GAPRE) | En internasjonal plan som gir anbefalinger for å redusere risikoen for at luftfartøy kjører ut av rullebanen ved landing eller avgang. Planen samler beste praksis fra hele bransjen og retter seg mot både flyselskaper, flyplasser og lufttrafikktjenester. |
Global Action Plan for the Prevention of Runway Incursions (GAPRI) | En internasjonal plan som skal forebygge hendelser der fly, kjøretøy eller personer utilsiktet befinner seg på rullebanen. Den gir anbefalinger til hele luftfartssektoren for å styrke rullebanesikkerheten. |
Global Aviation Safety Plan (GASP) | En plan fra ICAO som skal hjelpe land og regioner med å forbedre sikkerheten i luftfarten. Den inneholder mål og tiltak for å redusere risiko og styrke sikkerhetsarbeidet. |
Hendelse | Et luftfartstilfelle, som ikke er en ulykke, assosiert med operasjonen til et luftfartøy som har påvirket eller kunne ha påvirket operasjonens sikkerhet. |
Høyrisikokategori | Typer tilfeller i luftfarten som har høy risiko for dødsfall eller alvorlige ulykker. De er identifisert i ICAOs GASP for å hjelpe stater og organisasjoner med å prioritere sikkerhetstiltak. |
International Air Transport Association (IATA) | En internasjonal bransjeorganisasjon for flyselskaper som arbeider for sikker, effektiv og bærekraftig luftfart. |
International Civil Aviation Organization (ICAO) | Et FN-organ som fastsetter internasjonale regler og standarder for sivil luftfart, og arbeider for sikker, effektiv og bærekraftig lufttrafikk i hele verden. |
ICAOs tilfellekategorier (occurrence categories) | ICAO har utarbeidet et sett begreper for å kategorisere luftfartsulykker og -hendelser slik at analytikere kan finne sikkerhetsrelaterte trender. |
Instrument Flight Rules (IFR) |
Regler for flyging der piloten navigerer etter instrumenter i stedet for visuelle referanser, vanligvis brukt i dårlig sikt eller kontrollert luftrom. |
Ising | Dannelse av is på luftfartøyets overflater, motor eller sensorer under flyging i fuktige og kalde forhold. Ising kan redusere løft, øke motstand og forstyrre instrumenter, og utgjør derfor en alvorlig sikkerhetsrisiko. |
Rettferdighetskultur (Just Culture) |
Et prinsipp der ansatte oppmuntres til å rapportere feil og hendelser uten frykt for straff, med mindre handlingene er grovt uaktsomme eller bevisst ulovlige. Målet er å lære av feil og styrke sikkerheten. |
Key Risk Areas (KRA) | EASA har definert ti risikoområder som beskriver hvilke typer ulykker luftfartshendelser mest sannsynlig kan utvikle seg til. Disse brukes til å målrette sikkerhetstiltak og redusere risiko. |
Konfliktsone |
Et luftrom over eller nært et område med væpnet konflikt, der det kan være økt risiko for sivile luftfartøy på grunn av militær aktivitet eller ustabil sikkerhetssituasjon. |
Luftfartstilfelle |
På engelsk benyttes begrepet «occurrence» som en samlebetegnelse på ulykker og hendelser i luftfarten. Den norske oversettelsen av occurrence er tilfelle. |
Luftromsinntrengning (AI: Airspace Infringement) |
En hendelse der et luftfartøy, inkludert droner, uten klarering flyr inn i kontrollert eller restriksjonsbelagt luftrom. |
Mekanisk turbulens |
Ujevn luftbevegelse som oppstår når vinden strømmer over eller rundt hindringer som bygninger, fjell eller trær, og skaper virvler og forstyrrelser i luftstrømmen nær bakken. |
Mitigerende tiltak | Tiltak som reduserer sannsynligheten for, eller konsekvensene av, en uønsket hendelse i luftfarten. Brukes for å håndtere risiko og styrke sikkerheten. |
Nasjonal flysikkerhetsplan (SPAS) |
En nasjonal plan som beskriver hvilke områder Luftfartstilsynet vil prioritere de neste årene for å bidra til å opprettholde og forbedre flysikkerheten, i tråd med de overordnede flysikkerhetsmålene som framgår i flysikkerhetsprogrammet. |
Nasjonalt program for runway incursion | Luftfartstilsynet og Avinor har etablert et nasjonalt program for runway incursion der målet er å redusere antallet situasjoner som kan føre til, eller som blir kategorisert som runway incursion. Programmet inkluderer alle relevante aktører. |
Norsk Luftsportforbund (NLF) | Et nasjonalt fleridrettsforbund som organiserer luftsport i Norge. |
Normalisering | En metode for å omforme data slik at de får en felles skala. Normalisering brukes for å gjøre variabler sammenlignbare og forbedre analyser. |
Rapporteringskultur |
En organisasjons holdning og praksis knyttet til åpenhet og vilje til å rapportere. |
Rapporteringsplikt | Krav om at bestemte tilfeller skal meldes fra bestemte parter til relevante myndigheter eller organisasjoner. |
Rapporteringstretthet | En tilstand der ansatte blir mindre villige til å rapportere, ofte på grunn av for mange krav, gjentakende skjemaer eller opplevelse av at rapportene ikke fører til endring. |
Rate | Et mål som uttrykker forholdet mellom antall hendelser og en enhet for eksponering, f.eks. tid. Brukes for å sammenligne hyppigheten av tilfeller. |
Safety Performance Indicators (SPI) |
Målbare indikatorer som brukes til å overvåke sikkerhetstilstanden. De bidrar til at man kan identifisere risikoer, følge med på utviklingen og evaluere effekten av sikkerhetstiltak. |
Safety promotion |
Tiltak som styrker sikkerhetskulturen, øker bevisstheten og fremmer læring. Dette inkluderer opplæring, kommunikasjon, deling av erfaringer og aktiv involvering av ansatte i sikkerhetsarbeidet. |
Samferdselsdepartementet (SD) |
Et norsk departement med ansvar for å utvikle og forvalte statens politikk innen transport og kommunikasjon. SD fastsetter rammevilkår og føringer for sektoren og ledes av samferdselsministeren. |
Search and Rescue (SAR) |
Organisert leting etter og redning av personer som er savnet eller i nød, ofte til sjøs, i lufta eller i utilgjengelig terreng. |
Sikkerhetskultur |
Felles holdninger, verdier og atferd i en organisasjon som påvirker hvordan sikkerhet prioriteres og håndteres. En sterk sikkerhetskultur kjennetegnes av åpenhet, læring av feil, ledelsesengasjement og aktiv deltakelse fra alle ansatte. |
Sikkerhetstilråding |
Et forslag som er framsatt av en myndighet med ansvar for sikkerhetsundersøkelser, i dette tilfellet Statens havarikommisjon. Tilrådingen kommer på grunnlag av opplysninger som stammer fra en sikkerhetsundersøkelse som har som formål å forebygge ulykker og hendelser. |
Sikkerhetsytelse |
Luftfartssystemets (eller organisasjonens) prestasjon innenfor sikkerhet. |
Situasjonsforståelse (situational awareness) |
Evnen til å oppfatte, forstå og forutsi hva som skjer rundt deg. Situasjonsforståelse er viktig i luftfart for å ta riktige beslutninger. |
Statens havarikommisjon |
Et faglig uavhengig norsk forvaltningsorgan som undersøker ulykker og alvorlige hendelser innen luftfart, sjøfart, veitrafikk, jernbane og forsvarssektoren. Formålet er å forbedre sikkerheten og forebygge nye ulykker – ikke å fastslå skyld. |
Steiling |
Når et fly mister løftet fordi flyets vinkel blir for bratt. Dette kan skje som en konsekvens av at piloten trekker nesen på flyet for bratt opp, eller at flyet flyr for sakte i forhold til hva som trengs for å opprettholde løft. Flyet kan begynne å falle, og piloten må korrigere raskt. |
Termikkboble |
En oppadgående luftstrøm som oppstår når varm luft nær bakken stiger. Brukes av seilfly og fugler for å vinne høyde uten bruk av motor. |
Terrengvarslingssystem (TAWS) |
Et system i fly som varsler piloten om fare for å treffe bakken eller hindringer. Systemet bruker GPS og høydeinformasjon for å gi en tidlig advarsel. |
Trend |
En utvikling i data over tid. En trend viser om noe øker, minker eller holder seg stabilt over tid. |
Turbulens |
Urolig eller ustabil luft som får et fly til å riste eller bevege seg ujevnt. Skyldes ofte vær, fjell, eller temperaturforskjeller i lufta. |
Ulykke |
Svært forenklet: en situasjon i forbindelse med flyging som fører til død, alvorlig skade eller betydelig skade på luftfartøyet. Gjelder fra noen går om bord med intensjon om å fly, til alle har forlatt flyet. |
Ustabilisert innflygning (Unstabilized Approach) |
En innflygning der flyet ikke er i riktig konfigurasjon, hastighet, kurs eller nedstigningsrate innen en definert høyde før landing. Øker risikoen for avvik og krever ofte en avbrutt landing. |
Visual Flight Rules (VFR) |
Regler for flyging der piloten navigerer ved å se ut av cockpit og holde visuell kontakt med terreng og andre luftfartøy. Brukes i godt vær med god sikt. |
SPI-er og høyrisikokategorier
SPI-er og høyrisikokategorier |
Forklaring |
Airborne conflict |
En situasjon der to luftfartøy kommer for nær hverandre i lufta inkludert faktiske eller nesten-kollisjoner, tap av separasjon og luftromskrenkelser. Gjelder både bemannede og ubemannede luftfartøy. |
Aircraft upset events |
Et tilfelle der et luftfartøy avviker fra planlagt flygebane eller flygevinkel. |
Controlled flight towards (or into) terrain |
Kollisjon eller nesten-kollisjon i luften med terreng, vann eller hindringer uten tegn til tap av kontroll. Kategorien inkluderer både reelle og feilaktige tilfeller med varsler fra terrengvarslingssystemet (TAWS/EGPWS). |
Dangerous goods |
Stoffer eller gjenstander som kan utgjøre en risiko for helse, sikkerhet, eiendom eller miljø under transport med luftfartøy. |
Emergency situations | En erklært nødsituasjon som følge av tidligere hendelser. Eksempelvis evakuering, mayday-melding eller bruk av nødutstyr. |
Equipment events with flight operations outcome | Et tilfelle relatert til luftfartøyets, flyplassens eller lufttrafikktjenestens utstyr, som har hatt en operativ konsekvens for flygningen. |
External load fell out of sling |
Et tilfelle der en last som transporteres under et luftfartøy (ofte hengt i en stropp eller vaier) utilsiktet faller ned. |
Fatigue |
En fysiologisk tilstand med redusert mental eller fysisk yteevne som følge av søvnmangel, langvarig våkenhet, døgnrytmeforstyrrelser eller arbeidsbelastning (mental, fysisk eller begge deler), som kan svekke en persons årvåkenhet og evne til å utføre oppgaver på en sikker måte. |
GNSS interference |
Situasjoner der GPS-signalet som brukes til navigasjon, posisjonering eller tidsbestemmelse blir forstyrret, enten av naturlige årsaker, tekniske feil eller bevisst jamming eller spoofing. Jamming er når GPS-signalet blokkeres eller overdøves, mens spoofing er når et falskt GPS-signal sendes ut for å lure mottakeren til å tro at den er et annet sted. |
Ground handling | Tilfeller som skjer mens et luftfartøy håndteres på bakken, for eksempel under lasting, lossing, drivstoffylling, tauing eller vedlikehold. Slike hendelser kan føre til skade på luftfartøyet, utstyr eller personell. |
Injuries due to hoist/sling operations |
Skader på personer som oppstår mens de er en med i en last i stropp eller blir heist opp (utelukker skader på personer på bakken forårsaket av lasten i stroppen). |
Konflikt i lufta (MAC) | Tilfeller der det oppstår fare for sammenstøt mellom luftfartøy under flyging. Dette omfatter situasjoner som nærpasseringer, varsler fra ACAS (automatisk kollisjonsvarslingssystem), tap av separasjon mellom luftfartøy, samt nesten-kollisjoner og faktiske kollisjoner i lufta. |
Konflikt med terreng (CFTI, CTOL, LALT) | Sammenstøt eller nesten-sammenstøt med terreng, vann eller hindringer under flyging, uten indikasjon på tap av kontroll over luftfartøyet. Dette inkluderer kollisjoner med hindringer under avgang eller landing mens luftfartøyet er i lufta, samt hendelser som oppstår under bevisst lavtflyging nær bakken, men utenfor selve avgangs- og landingsfasene. |
Level bust |
Tilfeller der luftfartøy avviker fra den flyhøyden eller det flygenivået som er tildelt av lufttrafikktjenesten. Dette innebærer at luftfartøyet enten stiger eller synker uten klarering, eller ikke opprettholder det tildelte nivået. |
Navigation error (NAV) |
Tilfeller der et luftfartøy blir navigert feil, enten på bakken eller i lufta. |
Passengers/persons unsupervised on apron |
Tilfeller der passasjerer eller andre personer oppholder seg på oppstillingsområdet uten nødvendig ledsagelse eller tilsyn, i strid med gjeldende sikkerhetsprosedyrer. |
Rullebaneinntrengning (RI) | Alle tilfeller på en lufthavn som involverer feil tilstedeværelse av luftfartøy, kjøretøy eller person på det beskyttede området avsatt for landing eller avgang med luftfartøy. |
Rullebaneutforkjøring (RE) | Tilfeller der luftfartøy under avgang eller landing havner på siden av eller forbi enden av rullebanen. |
Runway overrun | Tilfeller der luftfartlyet havner forbi enden av rullebanen. |
Runway side excursion | Tilfeller der luftfartøyet havner på siden av rullebanen. |
Tap av kontroll i lufta (loss of control in flight) |
Tilfeller der piloten mister kontrollen over luftfartøyet under flyging og avviker fra planlagt kurs, ofte med alvorlige konsekvenser. |
Taxiway excursion | Tilfeller der luftfartøyet havner utenfor taksebanen. |
Unruly passengers |
En uregjerlig passasjer er en som oppfører seg truende eller forstyrrende, og dermed kan sette sikkerheten og trivselen til andre passasjerer og mannskap i fare. |
Weather events |
Alle tilfeller der vær er en faktor. |